افزایش مجدد قیمت جهانی نفت به دلیل احتمال حمله اسرائیل به پالایشگاه‌های ایران

کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس تلاش می‌کنند که تا جای ممکن مانع از گسترده‌تر شدن آتش جنگ شوند

قیمت نفت خام در پی تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و نگرانی‌ها درباره احتمال اختلال در جریان تولید و صادران نفت، روندی افزایشی گرفته است.

به گزارش رویترز، قیمت نفت خام برنت امروز جمعه با ۵۵ سنت افزایش به ۷۸.۱۷ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس آمریکا نیز ۵۰ سنت افزایش یافت و به ۷۴.۲۱ دلار در هر بشکه رسید. با این افزایش هر دو شاخص در مسیر ثبت افزایش هفتگی حدود ۹ درصدی قرار دارند.

ترس بازار جهانی از احتمال هدف قرار گرفتن زیرساخت‌های نفتی ایران از سوی اسرائیل و سپس حمله احتمالی جمهوری اسلامی به اسرائیل و متحدان آن، از مهم‌ترین دلایل این اتفاق عنوان شده است.

در همین خصوص، اشلی کلی، تحلیلگر پنمور گوردون، گفت: «در حالی که ایران با حمله موشکی به اسرائیل تلاش کرد حفظ آبرو کند، نگرانی‌ها در مورد اینکه اسرائیل ممکن است در پاسخ، زیرساخت‌های نفتی ایران را هدف قرار دهد، در حال افزایش است. این امر می‌تواند باعث تشدید تنش‌ها و درگیری در کشورهای همسایه شود.»

رویترز هم از قول برخی کارشناسان نوشت که تشدید تنش‌ها در خاورمیانه می‌تواند به کاهش عرضه نفت به بازارهای جهانی و افزایش قیمت‌ها منجر شود. افزایش تقاضا برای نفت در برخی کشورهای جهان نیز مجددا بر بالا رفتن قیمت نفت تاثیر خواهد گذاشت.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه اعلام کرد که ایالات متحده در حال بررسی حمایت از حملات اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران به عنوان تلافی  حمله موشکی تهران به اسرائیل است. در همین حال، ارتش اسرائیل در ادامه نبرد با گروه مسلح حزب‌الله لبنان، فرودگاه بیروت را با حملات هوایی جدید هدف قرار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات بایدن به افزایش پنج درصدی قیمت نفت در روز پنجشنبه کمک کرد، زیرا اسرائیل پس از بزرگ‌ترین حمله جمهوری اسلامی به این کشور در روز سه‌شنبه، اکنون در حال بررسی گزینه‌هایش برای انتقام است.

اوپک پیش از این تلاش کرده بود تا با استفاده از ظرفیت تولید مازاد خود، نگرانی‌ها را در مورد توقف گسترده عرضه نفت کاهش دهد و مانع افزایش قیمت افسارگسیخته این کالای ارزشمند شود. در همین راستا دولت مستقر در شرق لیبی و شرکت ملی نفت در طرابلس، روز پنجشنبه اعلام کردند که پس از حل اختلاف سر اداره بانک مرکزی، تمام میدان‌های نفتی و پایانه‌های صادراتی خود را بازگشایی خواهند کرد تا به بحران کاهش شدید تولید نفت پایان دهند.

این امر به لیبی اجازه می‌دهد تا سطح تولیدش را بیش از دو برابر کند و آن را به حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز بازگرداند.

با این حال، بالا رفتن احتمال حمله گسترده اسرائیل به تاسیسات زیرساختی جمهوری اسلامی ایران، از جمله تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی که می‌تواند به آغاز جنگی همه‌گیر در منطقه تبدیل شود، همچنان به افزایش قیمت جهانی نفت و دیگر کالاهای اساسی تولید خاورمیانه دامن زده است.

به گفته منابع رویترز، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تلاش کرده‌اند تهران را از بی‌طرفی خود در این درگیری مطمئن کنند، چون این نگرانی‌ وجود دارد که تشدید خشونت‌ها تاسیسات نفتی باقی کشورهای حاشیه خلیج فارس را هم تهدید کند.

تاسیسات نظامی، زیرساخت‌های نفتی، پایانه‌های موشکی، سامانه‌های پدافند هوایی و تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی، اهداف احتمالی اسرائیل برای حمله تلافی‌جویانه محسوب می‌شوند.

بیشتر از اقتصاد